Over Vorst Nationaal
Geschiedenis van de mythische Brusselse concerttempel
Op 8 oktober 1970 betraden de dansers van het Ballet van de XXste eeuw van Maurice Béjart voor het eerst het podium van Vorst Nationaal. Sindsdien werd de lijst van wie in hun voetsporen trad oneindig lang. De Rolling Stones, de Bee Gees, de Jackson Five, Ella Fitzgerald, Frank Sinatra, Bob Marley, Santana, Fleetwood Mac, Johnny Hallyday, Claude François, James Brown, Led Zeppelin, Genesis, Pink Floyd, Roxy Music, Queen, Toto, Deep Purple, Jerry Lee Lewis, Prince, Serge Gainsbourg, The Cure, Red Hot Chili Peppers, U2,… elk van deze iconen en vele anderen schreven geschiedenis in deze Brusselse zaal.
Als grootste zaal van Brussel beantwoordde Vorst Nationaal aan een grote nood. Het Koninklijk Circus, de Ancienne Belgique, het Paleis voor Schone Kunsten en kleinere zalen als het Théâtre 140, de Classic of de Beursschouwburg waren namelijk te klein voor de almaar groter wordende concerten.
In 1995 onderging Vorst Nationaal een grondige facelift. De voorgevel werd vernieuwd, de toegangsfoyer uitgebreid en met de toevoeging van een balkon breidde de capaciteit van de concertzaal flink uit. Het aantal plaatsen steeg van 5.500 naar 8.400. Licht en geluid werden verbeterd en een in de hoogte en breedte regelbaar podium werd geïnstalleerd.
Op 1 oktober 2013 nam be•at de uitbating van deze legendarische Brusselse rocktempel op zich. Music Hall bleef eigenaar van de zaal, maar liet de dagelijkse leiding over aan be•at. De nieuwe uitbater zorgde in de zomer van 2014 voor een radicale infrastructurele verandering door de circulatiestromen voor het publiek aan te pakken, de stoelen te nummeren en twee nieuwe foyers te voorzien, één op de eerste verdieping en één onder de tribune. Die laatste werd gerealiseerd in de vroegere backstageruimte waar roadies en artiesten hun eigen “Wall of Fame” creëerden door persoonlijke berichten op de muur te schrijven. Voortaan kan ook het publiek van dit uniek graffitikunstwerk genieten.
De kracht van deze mythische tempel, die in de loop der jaren een onuitwisbare reputatie verwierf in België en ver daarbuiten, schuilt hierin dat hij 8.400 bezoekers kan verwelkomen en daarbij de sfeer en de gezelligheid van kleinschaliger evenementen bewaart. De zaal is zo veelzijdig dat zij ook makkelijk 3.000 à 4.000 personen kan ontvangen voor meer intieme concerten. De ovaalvorm en het badkuipeffect zorgen voor een unieke concertervaring, zowel voor de artiest als voor het publiek. De zaal wordt echter niet alleen voor concerten gebruikt. Ook opera’s, musicals, balletten, sportevenementen en spektakelvoorstellingen voor de hele familie staan er op het programma.